Så sjuka är administratörer – 11 tips för att minska risken för sjukskrivning
24 juni 2025
Kundtjänstpersonal, receptionister och skolassistenter/-administratörer är sjuka lite oftare och lite längre än andra yrkesgrupper i snitt. Här är elva tips specifikt till dig som administratör för att minska risken för sjukskrivning.
Mest sjuka under år 2024 var personal som jobbar inom service, omsorg och försäljning medan man i militära yrken var minst sjuka.
Det visar statistik från Försäkringskassan för över 400 olika yrken om antal startade sjukfall längre än 14 dagar samt antal sjukskrivningsdagar med sjukpenning.
Administratörsyrkena som är sjukare än snittet
Yrken inom administration och kundtjänst var ungefär lika sjuka som de flesta andra yrkesgrupper.
Men några av de administratörsyrken som låg lite över snittet var kundtjänstpersonal, receptionister och skolassistenter/-administratörer.
Otydlighet i arbetsuppgifter och ibland ensamroll på arbetsplatsen kan vara orsaker till sjukskrivning, tror Pernilla Sandbom, intendent på Stordammens skola i Uppsala.
Hon har jobbat med skoladministration i snart 20 år och föreläser då och då för skoladministratörer och ledningsgrupper om yrket och dess utmaningar. De senaste åren har arbetsmiljö varit en stor fråga.
”Lätt att bli överrumplad av saker”
– Nya arbetsuppgifter läggs ofta på skoladministratörer. Särskilt under stressiga perioder, som vid terminsstart och terminsslut, är det lätt att bli överrumplad av saker som andra vill att administratören ska göra. Man kör över administratörer som får jobba dygnet runt, på grund av att det i vissa fall saknas både respekt och förståelse för administratörsyrket. Man får inte glömma bort att vi är varandras arbetsmiljö, och det här skapar frustration hos administratörerna, säger Pernilla Sandbom.
När administratörer får svårt att hinna med det de egentligen behöver göra kan det medföra att de inte känner att arbetet är meningsfullt och därmed finns högre risk att bli sjuk, resonerar Pernilla Sandbom.
Då blir det lättare att säga nej
Att ha struktur och rutiner gör jobbet mer förutsägbart, och är ett av hennes råd för att minska risken att bli sjukskriven.
– Jag har i min organisation tagit fram rutiner och processteg som utgår från rollen som skoladministratör, som vi nu har haft hos oss i tio års tid. Jag föregår och matar lärargrupperna med dem. Det skapar mindre spring och frågor. Och – det blir mycket lättare att säga nej.
En chef som förstår administratörens uppdrag är a och o, menar Pernilla Sandbom.
– En bra chef låter dig äga ditt uppdrag. För mig betyder det att det är jag som informerar andra om rutiner och ändringar. Då får jag också respekt för min profession.
11 tips – så kan du minska risken för sjukskrivning (och få en bättre arbetsmiljö på köpet):
- - Jobba fram struktur och rutiner som utgår från din roll som administratör och som du inte behöver göra avsteg från. Det skapar förutsägbarhet och du äger ditt uppdrag
- Håll dig till strukturen och rutinerna.
- Om ändringar i struktur och rutiner ändå behöver göras ska de komma från dig. - Ha en bra dialog med chef och ledning. Det skapar ömsesidig respekt och förståelse för varandras profession.
- Innan du går hem för veckan, planera din nästa vecka. Då kan du lämna jobbet på jobbet.
- Blocka tider i kalendern för vissa arbetsuppgifter så att det blir synligt för andra att du är upptagen. Då finns inte förväntan att du ska vara tillgänglig.
- Har du ingen att bolla med? Skapa eget nätverk av administratörer.
- Använd verktyg som gör arbetet lättare.
- Se till att ha tydliga arbetsflöden.
- Prioritera!
- Ta plats! Kliv in på möten för att ge information till personal. Be att få tid av din chef att göra det.
- Stäng inte in dig på kontoret hela dagarna. Att gå en runda i korridoren gör att du träffar folk och kan avhandla småsaker direkt och minskar på mejlflödet.
- Sitt aldrig längre en än timme i taget vid datorn.
Källa: Pernilla Sandbom